Indrivning av fordran

Hur skall jag gå tillväga om jag behöver hjälp med att få en kund att betala om han bestrider min faktura? Detta även om han har fel och jag har rätt om min fordran? Skall jag skicka fakturan till inkasso och där efter se vad som händer?

Lawline svarar

Hej!

Det finns två alternativ att med hjälp av rättsordningen få sina fordringar betalda. Ett sätt är att ansöka om betalningsföreläggande enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning, http://lagen.nu/1990:746. Fördelen med detta alternativ är att det är snabbt och billigt. Dock görs ingen materiell prövning av frågan. Om personen som man kräver på betalning bestrider betalningsskyldighet kan man begära att frågan ska överlämnas till domstol för avgörande.

Om man misstänker att motparten inte kommer att medge betalningsansvar är det därför bättre att ansöka om stämning i domstol direkt, istället för att först ansöka om betalningsföreläggande. Vad en stämningsansökan ska innehålla framgår av 42 och 33 kap. rättegångsbalken, http://lagen.nu/1942:740 .

Med vänlig hälsning

Filip SkoglundRådgivare