FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/03/2008

Vad blir straffet?

Hej. Om man tidigare blivit dömd för 4 misshandlar 1 ofredande 1 Olaga hot mot tjänsteman. fick 3 Års skyddstillsyn med 1 års övervakning för de. nu ska jag upp i rätten igen. Misstänkt för Grov kvinnofridskränkning, 3 Olaga hot , 1 urkundsförfalskning, 1 misshandel, Bedrägeri. vad kan detta ge? har aldrig suttit i fängelse och är bara 20 år gammal

Lawline svarar

Hej! Din fråga är mycket svår att svara på och jag kan inte ge dig något specifikt svar. Rätten gör alltid en bedömning utifrån de specifika förhållandena i varje enskilt fall där alla omständigheter skal vägas in. Brottens straffvärde och om brotten är att anse som ringa eller grova är också omständigheter som har betydelse. Det faktum att förövaren bara är 20 år kan dock inverka på straffmätningen eftersom personer som inte har fyllt 21 endast får dömas till fängelse om det finns särskilda skäl, se BrB 30:5 http://lagen.nu/1962:700 . Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare