Otillåtna påtryckningsmedel vid skuldförhållande

Hej! jag och min bror har ärvt en tomt efter våra föräldrar. Vi har nu styckat den för att få varsin så våra barn kan bygga stugor på dem. Vi har också byggt en ny väg till tomterna (den befintliga gick över annans mark). Jag har efter överenskommelse betalat för allt vägarbete och omkostnader för styckningen, eftersom vi ansåg det enklast att på så sätt hålla reda på hur mycket det har kostat och hur mycket var och en ska betala. Min bror har betalat en del av den totala summan nu när allt är klart, men han är fortfarande skyldig mig 21000 kr. När jag bad om de resterande pengarna (vägen har varit klar i snart ett år) sa han bara: "ta ett lån om du behöver pengar." Om han forsätter att vägra betala, kan jag på något sätt hindra honom att använda vägen (gm exv en bom)? Eller kan jag på något annat sätt få honom att betala? Tacksam för svar. Mvh// Maria

Lawline svarar

Hej!

Att sätta upp en bom eller någon annan annordning som hindrar din bror tillträde till vägen eller sitt hus bör du undvika. Du skulle genom detta sannolikt göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande. Att din bror inte betalat allt vad han är skyldig för vägen berättigar inte dig att spärra av den.

Det enda du egentligen kan göra om han inte betalar är att stämma honom. Detta är förenat med vissa risker och det är inget som främjar goda relationer mellan syskon, så detta bör betraktas som sista utvägen. Att stämma någon klarar man inte utan ett ombud, såvida man inte själv är juridiskt bildad. Du kan kontakta en advokat för konsultation, vederbörande kommer tala om för dig om det överhuvud är värt att stämma.

MVH

Jon ÖstremRådgivare