FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/05/2008

Testamente till förmån för sambo

Hej! Kan jag i mitt testamente skriva att: "NAMN PERSONNUMMER ärver allt efter att bröstarvingar fått sin lagliga del"? Vill göra det enkelt och vill att min sambo ärver mig efter vårat barn fått sitt.

Lawline svarar

Hej. En skrivning som den du föreslår är mindre lyckad. Eftersom den enda som skulle ärva dig enligt Ärvdabalken (ÄB) 2 kap 1 § (http://www.lagen.nu/1958:637) är ditt barn (förutsatt att du inte har fler barn, då skulle även dessa ärva). Det innebär att ditt barns ”lagliga del” egentligen är allt. Även om utgångspunkten är att barn ärver sina föräldrar kan ett testamente förändra detta till viss del. Barnen är alltid berättigade till åtminstone halva sin del enligt 7 kap ÄB. I ditt fall skulle det innebära att ditt barn ärver som minst hälften av din egendom. Om det är den nämnda effekten du eftersträvar är det ett bra förslag att istället för att skriva ”lagliga del” skriva laglott. På samma sätt ärver ditt barn din sambo, men ni ärver alltså inte varandra (utom det fall att den efterlevande av er inte skulle få egendom som uppgick till två basbelopp enligt 18 § Sambolagen (http://lagen.nu/2003:376). I ÄB 10 kap finns reglerna för hur ett testamente upprättas. Med vänliga hälsningar
Micael KarlssonRådgivare