FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2008

Ansvar för makes studieskuld efter skilsmässa

Har skilt mej och skilsmässan har gått igenom. Vi har ej gjort en bodelning än, ska sälja huset o.s.v. Min f.d. man har 200 kkr i studieskuld och det delar vi på naturligtvis vid bodelningen. MEN ska jag vara med att betala på skulden innan vi gjort bodelningen klar, alltså räntorna under året? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! I Äktenskapsbalken 1:3 ( se http://www.lagen.nu/1987:230#K1 ) finns regeln att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Ni har inte någon som helst skyldighet att svara för Er makes skulder. När man gör en bodelning skall vadera makes andel i boet beräknas (se http://www.lagen.nu/1987:230#K11 i ÄktB 11 kap). Från vadera makes giftorättsgods skall först dennes skulder borträknas. Det som finns kvar hos vadera make läggs samman och delas lika dem emellan. Så egentligen kan man inte ens säga att Ni delar lika på hans studieskuld vid bodelningen, även om resultatet av förfarandet kan bli detsamma. Bodelningen görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (se http://www.lagen.nu/1987:230#K9 i ÄktB 9:2). Hade Ni betydande egendom vid den tidpunkten och Er make mycket litet kan Ni dock behöva utge egendom till Er make för hans andel i bodelningen, men det betyder inte att Ni skall svara för hans studieskuld. Jag vill dock kort nämna att Ni däremot kan få problem om Er make inte betalar sin studieskuld och kronofogden kommer hem till er gemensamma bostad för att utmäta hans egendom. Det kan vara svårt att visa att vissa saker tillhör just Er och inte Er man. Men detta är dock en helt annan fråga och jag ämnar inte redogöra för denna här. Vänligen,
Rådgivare