FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2008

Sambolag

Hej jag äger mitt hus och det mesta i det, vi har tecknat livförsäkringar åt varandra, jag och min sambo. Det är barnen som ärver efter mig och likadant efter min sambo,men hur påverkas vi av sambolagen? Bör vi teckna samboavtal och testamente?

Lawline svarar

Hej, Sambolagen reglerar hur egendom som införskaffas under ett pågående samboförhållande skall fördelas när ett förhållande upphör. Det innebär att det som Ni ägde innan samboförhållandet inleddes inte utgör samboegendom och således inte skall delas vid ett eventuellt slut på Ert förhållande. Om Ni bör skriva samboavtal eller inte beror på om Ni skaffat egendom under Ert förhållande som Ni inte vill skall delas lika vid ett eventuellt uppbrott (bostad och bohag som införkaffats för gemensamt bruk omfattas av samolagen, även om det införskaffats innan samboskapet inletts). Vad gäller testamente, om Ni båda vill att barnen skall ärva Er direkt så behövs inget sådant, då sambolagen inte ger någon arvsrätt. Testamenten ger Er en viss rätt att ”undvika” den generella arvsrätten om Ni så skulle önska. Mvh /
Rådgivare