FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2008

Innebörden av "giftorättsgods" i en bouppteckning

Bouppteckning efter mor avlidnes giftorättsgods 65,000:- Makes giftorättsgods 958,000:- De var gifta och har barn tillsammans, inget testamente, varför delas det så?

Lawline svarar

Hej! Eftersom fallet är så kort beskrivet kan det hända att jag har missförstått situationen. Jag utgår ifrån att makan har gått bort och att det finns en efterlevande make. Med giftorättsgods menas all egendom som tillhör en make, så länge den inte gjorts till det som kallas för "enskild egendom", se http://www.lagen.nu/1987:230#K6 i Äktenskapsbalken 7:1-2. När någon dör skall en bouppteckning göras och i denna tar man bl.a. upp hur mycket giftorättsgods som vadera make äger. Vidare skall en bodelning göras, vilket innebär att makarnas egendom skall fördelas mellan dem. Det kan tyckas konstigt att man gör på det sättet när en make inte längre är i livet, men det får betydelse i flera frågor. Genom bodelningen beräknar man hur stor kvarlåtenskapen (arvet) efter den avlidne är. I bodelningen ingår det som kallas för giftorättsgods (se http://www.lagen.nu/1987:230#K10 i Äktenskapsbalken 10:1). Vid bodelningen beräknar man makarnas andelar i boet och då skall makarnas skulder först räknas bort från giftorättsgodset ( läs i 11 kap Äktenskapsbalken om detta). Det som sedan kvarstår delas lika mellan makarna, och på så sätt får man fram hur stor kvarlåtenskapen efter den avlidne är. Barnen kommer dock få ärva efter sin mor först då den efterlevande maken gått bort (se http://www.lagen.nu/1958:637#K3 i Ärvdabalken 3:1). Alltså, den summa som representerar Er mors giftorättsgods i bouppteckningen utgör inte arv efter henne. Först borträknas hennes skulder från denna summa och makens skulder från hans giftorättsgods. Det som sedan är kvar läggs samman och delas lika mellan makarna. Vänligen,
Rådgivare