FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/01/2008

Registrering i belastningsregistret för unga

Om en person som är yngre än 15 år snattar i en butik för mindre än 500 kr, hur länge finns det kvar en notering i belastningsregistret, d.v.s. när försvinner pricken från registret?

Lawline svarar

I belastningsregistret registreras utdömda påföljder samt vissa beslut som har samband med brott. Eftersom den som är yngre än 15 år inte kan dömas till någon straffpåföljd kan inte heller någon registrering i belastningsregistret ske. Efter 15-årsdagen gäller samma regler som för en vuxen. Mer om detta kan du läsa http://www.polisen.se/inter/nodeid=8953&pageversion=1.jsp . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare