FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/02/2008

Framgång i tvist om ensam vårdnad

Hej. Jag har en son på ett år. Hans pappa har träffat honom max 10 gånger. Vi bor 5 min ifrån varandra. Han vägrar skriva på papper och ber mig skriva på dem istället. Han säger att han inte vill ha honom men vill fortfarande ha gemensam vårdnad. Självklart skulle jag låta honom träffa sonen, men allt skulle underlätta med papper som ska skrivas på etc om jag hade ensam vårdnad. Har jag någon chans att få det tro ?

Lawline svarar

Hej! De förhållanden som du beskriver, som till exempel att barnets pappa inte uppfyller sina skyldigheter att aktivt delta i barnets välfärd genom att skriva på dylika papper eller genom att säga att han inte är intresserad av att ha barnet överhuvudtaget, kan vara omständigheter av stor betydelse i frågan om ni har en chans att få ensam vårdnad eller inte. Om frågan skulle komma upp i rätten så vill jag emellertid påpeka att rätten har ett utredningsansvar och kan ålägga en myndighet att utreda omständigheterna kring den, i detta fall, gemensamma vårdnaden. Det är socialnämnden som i regel gör denna utredning och denna tar hänsyn till bl. a. barnets känslomässiga anknytning till föräldern och föräldrarnas förmåga att skilja på sina egna behov och barnets samt prioritera barnets behov framför sina egna. Rätten och socialnämnden har en skyldighet att alltid låta barnets bästa vara avgörande i tvister som denna. De i din fråga nämnda omständigheterna kan ni vidare använda som bevisfakta som talar emot hans lämplighet som vårdnadshavare och på så sätt öka era chanser att få ensam vårdnad över er son. För övrigt vill jag nämna att du även kan få ändring i vårdnaden genom s.k. avtalsförhandlingar. Detta, precis som det ovan beskrivna domstolsförfarandet, regleras i 6 kap föräldrabalken, FB, se http://www.lagen.nu/1949:381. Jag skulle rekommendera att du i första hand försökte komma överens med barnets pappa om hur ni ska lösa denna vårdnadsfråga, i en sådan typ av förhandling. Men skulle det inte vara möjligt kan du i andra hand väcka talan om ensam vårdnad i domstol. Men det senare brukar vara betydligt mer kostsamt och i vissa fall bli utdraget på flera år. Jag vill dock avslutningsvis påminna er om att det är svårt för mig att göra en helt korrekt bedömning om dina framgångsmöjligheter i en eventuell vårdnadstvist då jag inte har tillräckligt med information om saken. Men ni får gärna återkomma med ytterligare en fråga om ni vill att jag ska klargöra rättsläget ännu mer ingående alternativt vända er till en professionell familjejurist. Med vänliga hälsningar,
Ani BabakhanlooRådgivare