FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/03/2006

Barnbarns rätt till arv, samt avräkning för förskott.

En fråga angående arv. Min sambos mormor gick bort för två år sedan och lämnade en mindre summa pengar efter sig. Hennes sambo har sedan dess bråkat fram och tillbaka om dessa pengar. Men för ett år sedan gick även hennes mamma bort hon var istället skylig pengar till diverse företag mm. När väl hennes mormors bouppteckning blev färdig så skulle mamman ärva ca 16000kr vilket också är upptaget i mammans bouppteckning. Nu vägrar sambon betala ut alla pengarna eftersom han anser att mamman var skyldig mormodern 8000kr. Han hänvisar till gamla insättningskvitton på mammans konto. Vi kommer nu dessutom få göra om mammans bouppteckning som inte stämmer om inte pengarna betalas ut. Frågan är om det är lönt att gå vidare med detta eller kommer det bara att kosta? Pengarna kommer min sambo ändå inte få ta del av dom går in i dödsboet som alltså redan ligger minus. Min sambo och jag tycker att mormoderna sambo redan har tillskansat sig tillräckligt av mormorns pengar och bråkat för mycket med hennes barn. Vilka kostnader kommer vi att få stå för om vi går vidare? Skall man låta honom hållas och hoppas att han inte stör oss mer sen?

Lawline svarar

För det första har en bröstarvinge alltid rätt att ärva sina föräldrar. Man har rätt till laglott vilken utgörs av halva den avlidnes kvarlåtenskap. När mormodern gick bort hade alltså mamman denna rätt och nu när mamman också är avliden skall din sambo ärva henne. Att mormoderns sambo vägrar att släppa ifrån sig mormoderns kvarlåtenskap innebär en kränkning av både mammans och din sambos laglott. För att hindra detta skall inom sex månader från delgivning av testamentet väckas klander hos den tingsrätt som ligger i den avlidnes folkbokföringsort. Om klander inte sker inom den angivna fristen har den laglottsberättigade förlorat sitt rätt att väcka talan. Samma tidsfrist och forum gäller för klander av testamentet angående förskott på arv som skall avräknas. De 8000 kr som påstås vara lånat av mormodern skulle nämligen med stor sannolikhet kunna ses som förskott på arv. I sådanafall skall detta belopp dra av de 16000 kr. I lagen framgår att vad den avlidne i livstiden har gett en bröstarvinge ska avräknas som förskott på arv, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Det kan alltså vara så att både din sambo och mormoderns sambo redan förlorat sin rätt att väcka talan mot varandra, men då dödsboet enligt frågan ändå skulle gå minus spelar det ju i praktiken inte någon större roll för någon av parterna.
Sara EdströmRådgivare