FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/12/2007

Avlyssning på arbetsplats

Hej! Är det olagligt för mina arbetskamrater att tjuvlyssna på mina privata samtal? Hänvisa gärna till rätt paragraf. Tack på förhand Vedran

Lawline svarar

Det kan vara olagligt för dina arbetskamrater att avlyssna dina privata samtal om vissa förutsättningar i 4 kap 9a § BrB är uppfyllda, se http://lagen.nu/1962:700#K4 . För det första måste avlyssningen ske olovligen, vilket med bakgrund av din ställda fråga får anses uppfyllt. Vidare måste avlyssningen ske medelst ett tekniskt hjälpmedel, vilket är fallet om dina arbetskamrater till exempel använder en snabbtelefon eller dylikt för att lyssna på dina samtal. Om de däremot står nära dig eller tjuvlyssnar utanför ditt rum är denna förutsättning inte uppfylld och något brott föreligger inte heller. En ytterligare förutsättning för straffbarhet är att avlyssningen sker i hemlighet, då det förefaller osannolikt att dina arbetskamrater informerar dig varje gång de lyssnar in på dina samtal får troligen även detta anses uppfyllt och dina arbetskamrater ägnar sig troligen åt olovlig avlyssning. Sammanfattningsvis innebär detta att det förfarande som dina arbetskamrater håller på med kan anses falla under 4 kap 9a § BrB och därmed anses som olagligt, under den förutsättningen att avlyssningen sker med hjälp av tekniska hjälpmedel.
Gabriel WestinRådgivare