Solidariskt ansvar och regress

Hej!

Vad kan jag göra när mitt ex inte betalar på sin del av ett lån som togs när vi bodde ihop? Jag står som huvudlåntagare och han som medsökande, visst är han solidarisk betalningsansvarig? Låneinstitutet vill inte gå med på att vi delar på beloppet och att vi får var sin faktura, finns det ngt jag kan göra???

Lawline svarar

Hej,

Enligt De uppgifter Du lämnat i Din fråga är min bedömning att ni är solidariskt betalningsansvariga för lånet. Detta avgörs dock av vilkoren i låneavtalet.

Skulle solidariskt ansvar föreligga innebär det att var och en av er ansvarar för hela skulden gentemot långivaren.

Därefter kan den som betalat kräva den andre på dennes andel. Detta föjer av Skuldebrevslagen 1 kap 2 §, som Du hittar http://lagen.nu/1936:81#P2

Om Du är den som ensam amorterar på lånet har Du således en regressfordran på din f.d. sambo. Denna fordrans storlek beror på den överrenskommelse som rådde mellan er vid lånetidpunkten angående era andelar avseende skulden.

Skulle Du inte få gehör för dina krav kan Du begära exekution hos Kronofogden - exempelvis genom löneutmätning.

Jag hoppas att Du har nytta av svaret.

Med vänlig hälsning

David KarlssonRådgivare