Köra med fordon efter underkänd kontrollbesiktning

Om en lastbil blir underkänd i besiktningen, kan man ändå köra den (ej för att köra den till verkstad) inom den månaden som man har på sig innan den nya kontrollbesiktningen?

Lawline svarar

Hej,

Om ett fordon underkänts vid besiktning och ny kontrollbesiktning måste utföras gäller att felen måste åtgärdas snarast. Man får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade.

Läs mer på bilprovningens hemsida www.bilprovningen.se

Vänligen

Christina WeilanderRådgivare