FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2007

Samboförhållande upplöses - gemensam bostad

Hej. Jag ska tyvärr separera från min sambo sedan sex år tillbaka. Nu till frågan, hur gör vi med bostadsrätten, jag vill lösa ut henne ur lägenheten? Det är jag som står på kontraktet och skrev under köpebrevet. Vad har jag för skyldigheter främst ekonomiska? Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej! Enligt sambolagen så skall sambor då samboförhållandet upphör dela den gemensamma samboegendomen. Till samboegendom hör gemensamt bohag och bostad som införskaffats för gemensamt bruk. Har ni införskaffat bostadsrätten under sambo förhållandet så skall den alltså delas mellan er då ni separerar. Det spelar i detta fall ingen roll vem det är som faktiskt står som ägare på kontraktet. Detta skulle dock kunna spela en viss roll för vem som i slutändan har rätt att bo kvar i bostadsrätten. Det är den sambon som är i störst behov av bostaden är den som har rätt att bo kvar. Den sambon som bor kvar i den gemensamma bostaden skall, efter att de skulder som finns för bostaden dragits av, ersätta den andra sambon med hälften av värdet för bostaden. Med vänlig hälsning,
Mikael KarlssonRådgivare