FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/07/2007

Påföljd för försök till dråp?

Hej. Min fråga gäller försök till dråp och vilken eller vilka påföljder det kan ha. Tack.

Lawline svarar

Dråp och mord är olika grader av samma brott, nämligen en gärning som består i att någon uppsåtligen berövar annan livet. Dråp är en mildare form av mord och brottet klassas som mindre grovt med hänsyn till omständigheterna vid gärningen. Ett exempel på dråp är barmhärtighetsdödande, där en person hjälper en döende person som vill men inte själv förmår ta sitt liv. Straffet för dråp är fängelse från sex till tio år, brottsbalken 3 kap 2 § (http://www.lagen.nu/1962:700#K3). Straffet för försök till dråp är högst vad som gäller för fullbordat brott, det vill säga tio år, och ska inte sättas under fängelse då lägsta straffet för fullbordat brott överstiger fängelse i två år, (BrB 3 kap 11 § och 23 kap 1 §). Med vänlig hälsning,
Julia AsplundRådgivare