FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/06/2007

samboegendom

Hej, Jag och min sambo har bott tillsammans i ca 4 år nu i en hyreslägenhet. Till saken hör att endast jag står på kontraktet, är det nödvändigt att skriva in henne också eller har hon lika mycket rätt till lägenheten enligt sambolagen fastän hon inte står på kontraktet? Mvh Andreas Johansson

Lawline svarar

Hej! Först och främst vill jag varna dig för svårigheterna med att värdera en hyrelägenhet. Detta gör att även om ni båda skulle ha lika mycket rätt till lägenheten så är det mycket svårt att på lagligt vis realisera värdet vid ett uppbrott i ert samboföhållande. Det som avgör om din sambo också har rätt till lägenheten vid ett eventuellt uppbrott är om den anses vara samboegendom, d.v.s. förvärvad för gemensamt användning. Detta enligt 3, 5 §§ SamboL. Se. http://lagen.nu/2003:376. Hyrdes lägenheten efter att ert samboförhållande inleddes så utgör boendet normalt samboegendom, men även om den hyrdes innan förhållandets inledande så är detta inte uteslutet. Det som avgör är avsikten bakom införskaffandet av hyreslägenheten. Har ni hyrt lägenheten för att tillsammans bo där som sambos utgör den samboegendom och din flickvän kommer att ha samma rättigheter till den vid ett upplösande av förhållandet. Har du däremot hyrt lägenheten med avsikten att bo där själv så utgör inte lägenheten samboegendom och det finns då stor risk att det endast blir du som har rätt att bo kvar. Om ni vill vara på den säkra sidan är det ändå alltid bra om din flickvän också skrivs in i kontraktet, detta för att i efterhand lättare kunna visa vad syftet med lägenheten var. Hoppas du är nöjd med svaret. Med vänlig hälsning
Rådgivare