FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/05/2007

Egenmäktigt förfarande

Hej, min bostadsförmedling gick ut med ett brev till mig om att flytta barnvagnen från trapphuset innan ett datum. Annars forslar de bort den, medans jag vill att de ska ordna ett förråd för barnvagnar på gården. Har de rätt att forsla bort barnvagnen? Är inte det egenmäktigt förfarande?

Lawline svarar

Hej! Bestämmelsen i BrB 8 kap. 8 § om egenmäktigt förfarande är till för att skydda besittningen som sådan till ett föremål. Den som t.ex. forslar bort något som är i annans besittning behöver inte ha för avsikt att behålla föremålet för att det ska vara fråga om egenmäktigt förfarande. Avgörande är att gärningen medför svårighet att disponera föremålet på samma sätt som tidigare. Att forsla bort någon annans barnvagn från trapphuset är ett klart exempel på egenmäktigt förfarande, precis som du skriver. Mvh
Filip SkoglundRådgivare