FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/05/2007

Tågresa utan biljett

Om jag åker på en direktlinje (tåg) mellan Lund och Malmö och jag mitt under resans gång ombedes visa upp färdbevis, kan jag då neka och acceptera att bli avvisad på närmsta station utan att jag löper någon reell juridisk risk?

Lawline svarar

Det du beskriver är s.k. bedrägligt beteende vilket är straffbart enligt brottsbalken 9:2, http://www.lagen.nu/1962:700#k9 . Du riskerar således att dömas för detta brott och riskerar även att få betala skadestånd till tågbolaget. Mvh
Filip SkoglundRådgivare