FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/05/2007

Straffet för bedrägeri

Vad är straffet för om man har förfalskat flera namnteckningar på lån som utbetalas ca 200000 kr . Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Din fråga är lite vagt formulerad för att jag ska kunna förstå alla omständigheter. Jag förstår det som att frågan rör en person som lurat en bank/motsvarande att betala ut pengar baserat på falska handlingar. Detta är då fråga om ett bedrägeri som anges i brottsbalken (BrB) 9:1 se www.lagen.nu/1962:700 . Straffet för detta är fängelse i högst två år. Det finns dock i 9:3 BrB en skärpning av straffet om brottet är att anses som grovt. Häri görs en enskild bedömning av omständigheterna för att pröva om brottet är grovt. Beloppets storlek och att falska handlingar nyttjats kan vara skäl som talar för att det är grovt men det är inte säkert. Straffet för grovt bedrägeri är fängelse i sex månader till sex år. Det är således väldigt svårt att uttala sig om straffet i fallet Du frågar om. Ett bra riktvärde för praxis brukar vara att utgå från den nedre tredjedelen av strafftiden. Med vänlig hälsning,
Rådgivare