FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/04/2007

Alkohol som gåva till person under 20 år

Är det tillåtet för någon som är över 20 år att köpa alkohol på systembolaget och sedan ge som gåva till någon som är över 18 men under 20?

Lawline svarar

Enligt 3 kap 9 § 2 st alkohollagen (http://lagen.nu/1994:1738) får spritdrycker, vin eller starköl inte överlämnas som gåva (eller lån) till den som inte har fyllt 20 år. En sådan överlåtelse är dessutom straffsanktionerad enligt 10 kap 6 § samma lag. Svaret på din fråga är sålunda nej. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare