FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/05/2007

Arv för särkullbarn.

Min fästman och jag ska gifta oss i sommar. Båda har vi barn sedan tidigare, men planerar inga gemensamma. Vi ska upprätta äktenskapsförord som säger att allt det vi för med oss in i boet plus det som vi ev. kommer att få genom t.ex. arv ska vara enskild egendom. Vad händer sedan om jag dör? Jag vill att mina barn ska ärva allt efter mig, inte min blivande make som redan har det gott ställt. Måste man upprätta ett testamente då eller ärver mina barn allt eftersom vi har ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej, dina barn kommer att ärva dig fullt ut. Detta eftersom din make inte kommer att tilldelas något vid en eventuell bodelning eftersom all er egendom är enskild. Dessutom kan särkullbarn (barn som endast är biologiskt barn till ena maken) kräva ut sitt arv redan vid ”sin” förälders bortgång. Se 3 kap 1§ och 3 kap 9 § Ärvdabalken (http://lagen.nu/1958:637 ). Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare