FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/04/2007

Åtala för grovt narkotikabrott

Hej, vad krävs för att idag väcka åtal för grovt narkotikabrott som begicks för drygt 14 år och 10 månader sedan (Maj 1992)? Personen ifråga har eventuellt omnämnts under rättegång för detta brott 1992. Räcker det för att väcka åtal?

Lawline svarar

Hej, Det kan vara mycket svårt att få ihop tillräckligt med bevisning för ett brott som begicks för så länge sedan. Jag vet inte vad du menar med omnämnts under rättegång, men de verkar mycket osäkert. En åklagare måste förvänta sig en fällande dom för att få väcka åtal, annars begår han eller hon tjänstefel. Preskriptionstiden för grovt narkotikabrott är 15 år.
Miranda BergRådgivare