FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/04/2007

Förskingring/Grov förskingring

En person i förtroendeställning kommer över dryga miljonen genom att under flera år fiffla med bokföringen i en förening. Faller det under allmänt åtal? Hur kommer brottet att rubriceras? Vilka strafftider kan komma ifråga? Och preskriptionstid?

Lawline svarar

Hej! Detta brott, som faller under allmänt åtal, skulle rubriceras som förskingring enligt Brottsbalken 10:1 eller som grov förskingring enligt 10:3. En miljon kronor är ett sådant betydande värde som det talas om i 10:3, men det innebär inte automatiskt att brottet är grovt. Vilseledande bokföring och missbruk av ansvarsfull ställning nämns också som omständigheter som kan konstituera förskingringen som grov. Maxstraffet för förskingring av normalgraden är fängelse i högst två år och preskriptionstiden för brottet är fem år. För grov förskingring ligger straffet på fängelse i lägst sex månader och högst sex år och preskriptionstiden för brottet är tio år. Se 10 kapitlet Brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700#K10 . Med vänlig hälsning
Miranda BergRådgivare