FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/12/2005

Vad delas vid skilsmässa?

Vi ska skilja oss nu och min fru står för ett landområde och ett hus och jag känner att det tillhör mig också pga att jag har betalat en hel del löpande för detta, min frus hemvist är i sverige. Min fråga: om jag skulle få problem nu med bodelning har jag rätt till detta också när det står på henne registrerat i thailand, även pengar på hennes konto som vi sparat ihop tillsammans ???

Lawline svarar

Hej! Grundregeln vid bodelning är att all din och din frus egendom är s.k. giftorättsgods såvida den inte är enskild egendom. Egendom kan vara enskild genom avtal (äktenskapsförord), genom villkor vid gåvor, arv, testamente samt pga. villkor i vissa försäkringar. Även egendom som trätt i stället för sådan egendom som är enskild fortsätter att vara enskild. Men såvitt jag kan förstå av din fråga så finns inga sådana begränsningar utan både fastigheten, huset och pengarna på kontot utgör giftorättsgods och ska delas lika mellan er. Vid bodelning får ni dock i skälig omfattning undanta egendom av personlig karaktär, exempelvis kläder och personliga presenter. Vid bodelning får varje part också avräkna sina skulder från sitt giftorättsgods. Det värde som sedan blir kvar delas lika mellan makarna. Det finns en möjlighet att jämka bodelningen enligt 12 kap 1 § i Äktenskapsbalken, och då till förmån för den part som har mest giftorättsgods. Denna regel används oftast vid kortvariga äktenskap och då det även i övrigt med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden och andra omständigheter skulle anses skäligt. Om detta överhuvudtaget kan vara aktuellt i ert fall vet jag för lite för att kunna uttala mig om men vill ändå göra dig uppmärksam på att det finns en sådan regel. Äktenskapsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1987:230 .
Rådgivare