FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/01/2007

Bodelning efter samboförhållande

kan min f.d sambo kräva att han endast ska få ta med sig vissa saker från vårt gemensamma hem när bodelning görs som han köpt till hemmet av pengar från hans konto under tiden Vi har levt tillsammans

Lawline svarar

Hej, Sambolagen (som du kan hitta http://lagen.nu/2003:376 ) är tänkt att fungera som ett minimiskydd för den svagare parten när ett samboförhållande upphör. När bodelning görs skall samborna enligt huvudregeln dela på värdet av den gemensamma bostaden och bohaget. Utanför bodelningen faller bankmedel, bilar, båtar, sommarstugor etc. Det bohag som ingår är det som förvärvats för parets gemensamma användning och det spelar inget roll vem som har betalat. Har däremot en sambo fått något genom gåva, arv eller testamente med villkor att det skall vara mottagarens enskilda behåller han/hon den egendomen. Det som införskaffats uteslutande för den ena partens bruk eller huvudsakligen för fritidsändamål ingår inte heller i det gemensamma bohaget. Det kan göras undantag från regeln om hälftendelning, t.ex. om samboförhållandet pågått under mycket kort tid. Din sambo kan alltså inte kräva att få ta med sig saker från det gemensamma hemmet som köpts under den tid ni varit sambo. Det spelar ingen roll att han betalat för sakerna. Vänliga hälsningar
Louise HjelmRådgivare