FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis10/05/2013

Gränsöverskridande biljakter

Hej. Jag undrar om finsk polis får fortsätta exempelvis en biljakt där bilen är på väg in i Sverige? Gäller svenska lagar för de finska poliserna då eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej!

Frågan om polisiärt samarbete och rätt för utländsk polis att efterfölja en misstänkt brottsling över nationsgräns regleras i Schengenkonventionen 41 art. Genom denna bestämmelse har Sverige tillåtit utländsk polis att färdas över gränsen i vissa fall, artikeln ger dock en möjlighet för Sverige att avtala med våra grannländer om hur långt in på svenskt  territorium utländsk polis får vistas. Detta har till exempel resulterat i ett avtal mellan Sverige och Danmark som tillåter gränsöverskridande motsvarande 25 km.

Gällande just Finland har jag inte hittat något sådant avtal, vilket bör innebära att Finländsk polis inte är begränsade till ett specifikt antal kilometer.

Av Schengenkonventionen följer också att den polis som utövar gränsöverskridande verksamhet ska tillämpa nationell rätt i den bemärkelsen att finsk polis tillämpar svensk lag efter att man passerat gränsen. Det kan också tilläggas att polis som befinner sig på utländskt territorium antingen ska bära uniform eller köra ett tydligt polisfordon.

Hoppas det var svaret du sökte efter!

Lawline RådgivareRådgivare