FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/05/2013

Brott begånget av barn

Min dotter på 6år relaterade idag att skolkamraten i Förskoleklass på eftermiddagen under rasten på skolgården har antastat henne genom att tvinga sig på henne och drog ner hennes resårbyxor och tagit sina händer under hennes trosor och tafsade på hennes underliv. Hon förklarade att han gjorde detta för att hämnas efter hon berättade till hans mamma att han blottade sig tidigare idag genom att visa sitt kön och bakdelar medan han höll i sitt kön inför skolbarnen i skolan. Vad har ni för juridiska råd om detta?

Lawline svarar

Hej!

Eftersom killen är så ung så kan han inte dömas till någon påföljd och det är tveksamt om han ens kan anses ha begått något brott då barn i den åldern i regel inte kan anses ha något uppsåt (Brottsbalken 1 kap 2 och 6 §§). Du har därför inte särskilt stor hjälp av juridiken i sådana här fall. Uppenbarligen så finns det dock ett problem så det ni får göra är helt enkelt att i första hand prata med hans föräldrar och med skolan och se om ni kan lösa problemet den vägen. Om det inte ger resultat så kan ni i sista hand också göra en anmälan till socialnämnden i er hemkommun som är skyldiga att vid behov vidta åtgärder för att hjälpa barn som riskerar att utvecklas ogynnsamt (Se Socialtjänstlagen 5 kap 1§).

Brottsbalken hittar du här https://lagen.nu/1962:700

Socialtjänstlagen hittar du här https://lagen.nu/2001:453

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare