Livförsäkring och kvarlåtenskap

Kan min hustru få 100% av min livförsäkring och arv när jag har 2 barn med andra. (Jag har inte haft kontakt med dem i över 20 år).

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Livförsäkringen kommer att falla ut till den som är skriven som förmånstagare och om du där skriver din hustru kommer värdet att tillfalla henne.

Arvet skiljer sig från livförsäkringen då dina barn har rätt att få ut sin laglott av din kvarlåtenskap. Dina bröstarvingars laglotter utgör tillsammans hälften av din kvarlåtenskap och du kan därav endast fritt förfoga över den andra halvan. Den halvan du fritt förfogar över kan du genom testamente se till att din hustru ärver.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare