Preskription av arvsrätt

Har en släkting som dog på 1940-talet. Hennes föräldrar var döda och hennes enda barn dog innan henne utan att ha fått egna barn. Hon hade tre halvsyskon en av dem levde när hon dog. Nu verkar det finnas ett amerika arv till släktingen som inte hade kommit fram då. Är det för sent att det går i arv? Ärver alla hennes halvsyskons släktingar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Preskription av arvsrätten regleras i ärvdabalkens sextonde kapitel. Enligt § 4 måste den som vill göra gällande rätt till arv göra det inom tio år från dödsfallet. Eftersom din släkting dog på 1940-talet och arvet var utställt till henne, har ni troligen ingen arvsrätt. Den gäller endast om arvet till er släkting utföll år 2003 eller senare.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare