Förfogande över annans egendom

Hej! Min pappa dog 2004 och min farmor lever ännu 92 år gammal.Så nu i några veckor har dom flyttat henne till ett boende.Hon är klar i knoppen men min faster vela att hon skulle flytta.Men nu till saken,dom sa upp hennes lägenhet och börja tömma den.Farbror kom upp nu och tog lite grejer faster har tagit i princip allt.Jag sa att om det nu är meningen att dela upp allt medans farmor lever så ska jag och min lillebror ha pappas del.Har jag rätt eller får dom göra som dom vill eftersom farmor lever ännu? Snälla svara snabbt.Jag är inte girig men vill ha lite minnessaker av både pappa och farmor.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Så länge din farmor lever är det hon själv som förfogar fritt över sin egendom. Ingen har därför, utan hennes godkännande, rätt att dela upp sakerna. Om sakerna är värdefulla och hon godkänner det kan det räknas som förskott på arv som vid hennes bortgång räknas av din fasters del av arvet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare