Förskott på arv

Hej. Min mamma har sålt sitt hus till min syster för ett betydligt mindre pris än det stod till salu för, och min bror och jag har inte fått reda på något förrän nu. Min fråga är då: får hon göra så och hur är det med arv?

Lawline svarar

Hej!

Det finns ingen regel som förbjuder att hon säljer huset på detta sätt, däremot så påverkar det arvet efter henne. I 6 kap. 1 § Ärvdabalken stadgas att vad arvlåtaren givit en bröstarvinge ska avräknas på arvet.  Det gäller inte bara rena gåvor utan även s.k. benefika förvärv, köp med inslag av gåvokaraktär. I detta fall kommer skillnaden mellan vad din syster betalade och det verkliga värdet anses vara förskott på arv och avräknas hennes del av arvet efter er mor. Det verkliga värdet anses vara värdet den dag som huset säljs, inte den dag som arvlåtaren avlider.

Om huset är värt mer än vad din syster ska ärva måste hon inte ersätta er för överskottet enligt 6 kap. 4 § Ärvdabalken. Dock har ni andra syskon alltid rätt att få ut er laglott, och om gåvan kränker laglotten så måste hon ersätta er för mellanskillnaden. Värdet av det hon fått i "gåva" av er mor, dvs skillnaden mellan det hon betalade och det verkliga värdet, räknas in i kvarlåtenskapen när laglotten ska beräknas.

Din mor har en möjlighet att skriva in i sitt testamente eller ett gåvobrev att försäljningen inte ska ses som förskott på arv och då kommer den inte heller att göra det, vilket i så fall innebär att du, din syster och din bror får dela lika på kvarlåtenskapen efter din mor trots det förmånliga husköpet din syster gjort.

Hoppas det besvarar dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare