DANSK ARVSSKATT

Min pappa, som var dansk medbogare, dog för snart tre år sedan, och jag kommer snart att få utbetalt mitt arv enligt hans och min styvmammas testamente. Det rör sig om ca. 300 000 DKR. Kommer jag att behöva betala någon arvsskatt, eller gäller samma regler som för arv inom Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Dansk arvsskatt ligger för närvarande på 15 % på belopp över 264 100 danska kroner för den som är nära släkt med den avlidne. Med nära släkt avses till exempel barn och barnbarn, du faller alltså inom denna kategori. För dig innebär detta en arvsskatt på strax över 5 000 danska kroner.

När boet skiftas skall arvingar även betala vad som kallas Retsafgift. Detta är ett engångsbelopp vars storlek bestäms av omständigheterna kring arvet. I ditt fall tolkar jag de danska bestämmelserna som att det kommer att röra sig om 2 500 danska kroner.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du skulle ha fler frågor.

Du kan själv läsa om dansk arvsskatt här (på danska): http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2034966&vId=0&lang=DA

Vänligen,

Hampus Sabel

Hampus SabelRådgivare