Återkallat körkort - köra moped?

om man har "blivit av med" sitt körkort för bil pga. hastighetsöverträdelse är det då okej att köra moped?

Lawline svarar

Hej!

Om du har ett B-körkort ger detta dig också behörighet att köra moped (se 2 kap 7b § körkortslagen, som du hittar https://lagen.nu/1998:488). Vid ett återkallande av körkort har du rätt att ändå köra moped efter särskilt medgivande (se 2 kap 11 § körkortslagen). Du måste således ansöka om särskilt medgivande för att få köra moped med hänsyn till att ditt körkort är återkallat.

Med vänliga hälsningar,

Maria LindgrenRådgivare