Hur mycket ärver make?

Hej. Vår dotter dog i början av febr. gift men inga barn. Äktenskapsförord som säger att egendomen står i hennes namn. Bankmedel, fonder hennes namn bör väl också vara enskild egendom. Vad jag förstår så ärver hennes make allt nu. Han är 22 år äldre och har 2 barn sedan tidigare, därför Enskild egendom till vår dotter. Vi föräldrar har startat upp fonderna i Skandia och Swedbank och också betalat in en stor del av kapitalet och jag har under alla år förvaltat dessa fonder både för vår dotter som för hennes man. Vad innebär fri förfoganderätt i detta fall. Kan han sälja huset. Kan han köpa vad han vill för fonderna. Det är inte skrivet något om förmånstagare. Om jag förstått allt rätt, så ärver vi föräldrar först i andra hand. Om vi överlever mannen t ex hur kan man bevaka allt. Fastighet cirka 1 miljon, bankmedel cirka 1 miljon. Har våra syskonbarn arvsrätt om hennes man överlever oss. Vi tänker att skriva testamente till våra syskonbarns förmån. MvH

Lawline svarar

Hej och tack för dig fråga!

När ett äktenskap tar slut, om det är på grund av skiljsmässa eller dödsfall så görs alltid en bodelning, Äktenskapsbalken 9 kap 1 §.

Då görs en beräkning av makarnas giftorättsgods och skulder och sedan delas detta lika. Det är först efter denna process som utdelning av arv blir aktuellt och i denna process har en efterlevande make inte speciellt stor rätt att ärva. En efterlevande make har rätt till att tillsammans med vad han/hon fick i och med bodelningen ärva så att han/hon blir garanterad fyra prisbasbelopp, Ärvdabalken 3 kap 1 §, Socialförsäkringsbalken 6 och 7 §§. Detta belopp är i dagsläget ungefär 44 000 kr.

Det som i ett äktenskapsförord kallas enskild egendom räknas inte med i bodelningen och går alltså direkt till arv. Den enskilda egendomen kan en make alltså bara komma åt om det behövs för att täcka upp fyra prisbasbelopp.

De som har arvsrätt i den här situationen är alltså ni. Enligt Ärvdabalken 2 kap 2 § så ärver arvlåtarens föräldrar hälften var om det inte finns några bröstarvingar(dvs barn).
Era syskonbarn, blir alltså er dotters kusiner och kusiner har ingen arvsrätt men ni kan absolut testamentera till dem.
Men detta behöver ni alltså inte göra för att säkra att arvet ska hamna inom familjen, då det är ni som ärver er dotter.

Med vänlig hälsning,

Susanne CermeniusRådgivare