FrågaÖVRIGTTV-licens04/03/2013

skoluppgift

Hej! jag håller på med ett skolarbete och kommer inte vidare, i dessa frågor ska ja ha en förklaring och hänvisa till en lag som styrker detta. 1. Vad innebär fastighetsköpets typvillkor? 2. Om jag ska köpa ett hus av Nils och han skriver ett kontrakt som vi båda sen skriver på och skakar hand om att jag ska köpa hans hus för 50000 kr och flytta in efter sommaren. Men när hösten närmar sig och jag ringer honom ang flytten och köpet så säger han att det blir inget köp för jag ska behålla huset med min nya sambo. Vad händer då? 3. Jag och min pojkvän går på husvisningen, ingår i en budgivning och vinner. Vi har blivit garanterad att allt funkar felfritt och är som det ska. Efter inflyttningen upptäcker jag massa fel och ringer säljaren men han vill inte lyssna, hur går jag tillväga? 4. Jag har flyttat in i en hyreslägenhet och har inflyttningsfest som spårar ur, någon vän har sönder toalettlocket och tjejkompisar repar sönder golvet med sina klackar. En granne kommer ner och klagar på festen. 2 dagar senare kommer hyresvärden och säger att jag ska stå för det som är trasigt (toalettlocket och golvet) sedan packa och flytta ut. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej,

Lawline.se svarar tyvärr inte på skoluppgifter. Svaren till frågorna borde gå att finna med hjälp av er kurslitteratur och rättskällor såsom lag.

Med vänlig hälsning,

Frida KarlssonRådgivare