Arvsrätt för föräldrar och syskon

Hej,
Min morbror avled tyvärr tidigare i veckan efter en tids sjukdom. Han var inte gift och hade inga barn. Vad jag kan läsa utav 2:2 Ärvdabalken så kommer hans pengar att tillfalla hans föräldrar. Han bodde dessutom ihop med sina föräldrar. Han har tre syskon och en av dem försöker att komma åt min döde morbrors pengar. Har syskonen även rätt till hans pengar? Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är – precis som du säger – ärvdabalken 2:2 som reglerar dessa frågor och som du redan har sagt så är det din morbrors föräldrar som kommer att ärva honom.

Din morbrors syskon har ingen arvsrätt, eftersom det verkar som att båda hans föräldrar lever. Skulle den ena föräldern däremot vara avliden så träder din morbrors syskon in i förälderns rätt till arv vilken i sådant fall skulle ha delats lika på de tre syskonen.

Jag hoppas att detta har varit till hjälp!

Vänliga hälsningar

Charlotte

Lawline RådgivareRådgivare