Finsk arvsskatt

Hej. Har en fråga angående arvskatt. Det är så att min morfar ärvde pengar från sin syster som gick bort i Finland. Nu när han har fått pengarna hit till Sverige har han fått en arvskatt på ca 40%. Och detta har kommit ifrån svenska skattemyndigheten. Är detta riktigt eftersom vi i Sverige inte har arvskatt? Eller är det så att skatten åker tillbaka till Finland? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga. Om arvlåtaren bodde i Finland vid dödstidpunkten ska arvsskatt betalas på all den egendom som ärvs. Jag har inte lyckats hitta något säkert svar på att det är Skatteverket som administrerar utländska skatter vilka ska betalas av personer som är bosatta i Sverige men det låter rimligt med hänsyn till det internationella samarbete som förekommer mellan Sverige och Finland bl.a. pga. Nordiska ministerrådet och EU.

För mer information kan du besöka:

http://www.vero.fi/sv-FI/Personkunder/Arv/Arvsbeskattning_i_internationella_situat(16124)

samt

http://www.skatteverket.se/omskatteverket/omoss/varauppgifter/internationelltsamarbete.4.76a43be412206334b89800051601.html

Med vänlig hälsning,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare