Utländskt körkort

Hej! Följande går att utläsa på körkortsportalen: "För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt om du varit folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år." Jag har Thailändskt körkort men är idag skriven i Sverige. Kan jag skriva ut mig under några veckor och sedan skriva in mig i Sverige igen och på så vis få köra MC på mitt thaikörkort i ett år? Tack för en ypperligt trevlig tjänst! (Befinner mig i Thailand just nu, men kommer under nästa månad att komma tillbaka till Sverige och vill veta hur jag ska göra)

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

svaret är tyvärr nej, det skulle ses som ett kringgående av lagen. Dessutom behandlar lagregeln den situationen att man inte tidigare har varit folkbokförd i Sverige och kommer som ny medborgare, inte för den situationen att du skriver ut dig och skriver in dig igen.

MVH Cecilia

Lawline RådgivareRådgivare