Oenighet mellan arvtagare

Vi är fem arvtagare till två fastigheter (en tredjedel, fyra sjättedelar). En av arvtagarna vill behålla "sin sjättedel" av den ena fastigheten, vi andra vill sälja allt. Vad finns det för olika möjligheter för oss?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Delägare i dödsboet är arvingar och universella testamentstagare. Alla beslut gällande kvarlåtenskapen ska fattas av delägarna gemensamt. Detta innebär ett krav på total enighet inom delägarkretsen. Majoritetsbeslut är därför inte giltiga. (Ärvdabalken (ÄB) 18:1)

Är arvtagare oense kan någon av dessa hos tingsrätt begära att boets förvaltning ska övertas av en boutredningsman. (ÄB 19:1) Beslutanderätten i majoriteten av de frågor som berör dödsboet överlämnas då till denne. När det är lämpligt stadgas att  boutredningsmannen bör samråda med delägarna om dödsboets förvaltning. (ÄB 19:11) Gällande fast egendom finns dock vissa begränsningar. Boutredningsmannen har dessvärre inte möjlighet att sälja fast egendom utan samtliga delägares skriftliga samtycke. Dock om boutredningsmannen finner det lämpligt kan denne, utan skriftligt intyg, ansöka om godkännande av sådan försäljning hos domstol. Domstolen kan då bevilja den försäljning som arvtagarna själva inte kunde enas om. (ÄB 19:13) Värt att uppmärksamma är att en boutredningsman kan medföra extra kostnader för dödsboet. Denna har rätt till en skälig ersättning med hänsyn till den tid och omfattning som arbetet med dödsboet krävt. (ÄB 19:19 st. 2)

För er som delägare i dödsboet kan det finnas en finansiell avvägning att göra innan en eventuell ansökan om boutredningsman görs. Finns det dock svårigheter att enas mellan arvtagarna kan anlitande av en boutredningsman vara ett alternativ till att komma vidare i processen.

Ärvdabalk: https://lagen.nu/1958:637

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare