FrågaÖVRIGTPUL/GDPR17/02/2013

Övervakningskameror i BRF

Hej! Jag är meddlem i styrelsen i en BRF. Vi har haft ett antal inbrottförsök, samt obehöriga som har försökt ta sig in i huset och garaget som är under huset. Vi på styrelesen undrar om det är laglig att installera övervakningskameror med tillhörande inspelningfunktion i huset för att minska risken för inbrott och stölder. - Är det bara att montera kamerorna, eller måste man registrera dessa? - Måste BRF meddlemarna ta ställning till detta, t.ex genom omröstning vid stämma? Eller kan styrelsen besluta om detta, och isf enbart informera meddlemarna. Tacksam för hjälp om dessa frågor, Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För kameraövervakning på allmän plats krävs tillstånd av länsstyrelsen, se lagen om allmän kameraövervakning. För miljöer som inte är offentliga är det däremot fritt fram att sätta upp övervakningskameror så länge personuppgiftslagen följs (se https://lagen.nu/1998:204). Exempel på miljöer som inte är offentliga är tvättstugor, källare, soprum osv. Tänk på att dold kameraövervakning aldrig är tillåtet, det måste finnas tydliga skyltar om detta. Styrelsen kan ensamt ta detta beslut, men självklart är det alltid bra att kolla vad medlemmarna har för inställning till detta.

Lycka till!

Lisa SennerbyRådgivare