Verkan av ensidigt äktenskapsförord vid makes död

Makarna A och B är gifta. de enda barn som finns är maka B:s barn, dvs särkullbarn. Ett ensidigt äktenskapsförord finns till förmån för maka B (enskild egendom) Vad händer om maka B går bort före make A. Bodelning? Arvsberättigade?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Vid händelse av dödsfall ska, om båda makar inte endast har enskild egendom, först bodelning mellan makar och sedan arvsskifte efter B äga rum (ÄktB 9:1 och ÄB 23:1).

Makars egendom är giftorättsgods i den mån den inte kan undantas som enskild egendom (äktenskapsbalken (ÄktB) 7:1). I bodelningen ska båda makarnas giftorättsgods ingå (ÄktB 10:1). Den del av Bs egendom som upptas i äktenskapsförordet kommer därför inte att ingå i bodelningen. Även eventuell enskild egendom från As sida kommer att undantas från bodelningen (ÄktB 7:1 och ÄktB 7:2 st. 2). Efter att As giftorättsgods minskats med As skulder (ÄktB 11:2) ska sedan detta ingå i bodelningen mellan A och B. Giftorättsgodset delas sedan lika mellan make A och make B så att båda får en lika stor del (ÄktB 11:3). Bestämmelser om vad som ingår/får undantas vid bodelning mellan makar går att finna i ÄktB kap. 10.

När bodelning mellan A och B, och sedan bouppteckning, är slutförd ska arvsskifte efter B äga rum. Arvsskiftet efter B förrättas av arvtagare och universella testamentstagare (dödsbodelägare) (ärvdabalk (ÄB) ÄB 20:1 och ÄB 23:1). Delägare i dödsboet är arvingar ex. särkullbarnen (ÄB 2:1) och universella testamentstagare till B. A, som efterlevande make, räknas ej till kretsen av dödsbodelägare om denne inte är arvinge, inte är universell testamentstagare och har fått sitt bodelningsanspråk uppfyllt. (ÄB 18:1). Efterlevande make har genom prisbasbeloppsregeln rätt att ur bodelningen och Bs kvarlåtenskap få ut ett värde som motsvarar fyra stycken prisbasbelopp (ÄB 3:1). Utöver detta har efterlevande make inga andra rättigheter till kvarlåtenskapen efter B. All egendom efter B (eventuell bodelningslott och enskild egendom) ska räknas samman. Sedan boets skulder betalts ska resterande kvarlåtenskap skiftas ut mellan Bs arvingar och testamentstagare (ÄB 23:3). Särkullbarnen får i detta skede ut sitt arv efter B.

Sammanfattningsvis kommer Bs egendom i den del genom äktenskapsförord räknas som enskild inte ingå i bodelning mellan A och B. Om A inte är arvinge, inte är testamentstagare, regeln om prisbasbelopp inte blir tillämplig och A har fått sitt bodelningsanspråk uppfyllt har A inga vidare rättigheter till kvarlåtenskapen efter B. Kvarlåtenskapen ska sedan fördelas mellan särkullbarnen och ev. andra arvsberättigade.

Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning.

Äktenskapsbalk: https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalk: https://lagen.nu/1958:637

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare