Värdering av gåva vid förskott på arv

Hej! Jag fick ett hus som förskott på mitt arv av min mor 2009, ett hus som ingen annan än jag disponerat sedan 2002. Orsaken till att jag inte köpte huset var att mamma var livrädd för reavinstskatt, då hon hade ett uppskov sedan en tidigare försäljning av ett annat hus. Dock fick mamma ändå betalt, den summan som vi räknade ut att hon skulle fått efter försäljning och skatt, ca 80 000 kronor. Efter någon tid visade det sig att huset var behäftat med stora fuktskador, och huset reparerades för ca 180 000 kronor. Huset avyttrades 2011 för 425 000. Då det var ett förskott på arv är jag på det klara med att husets värde skall dras bort från min laglott. Fråga 1: Vilket värde skall tas upp i så fall? Det som mamma betalade när hon köpte huset - 125 000 eller det Jag gav henne "informellt" 80 000 eller det pris jag fick för huset 425 000 efter det att jag reparerat det. 2: Vilka krav på ekonomisk kompensation kan mina systrar ställa på mig i samband med detta enligt ovan? Det finns inga eller väldigt få tillgångar i dödsboet, mer än de som täcker lån och skulder. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man ska avräkna ett förskott på arv så är huvudregeln att man ska räkna av vad gåvan var värd vid gåvotillfället, detta framgår av 6 kap 3§ Ärvdabalken, (ÄB). Så var huset värt 80 000 kronor när du fick det, är det den summan som ska räknas av arvslotten. Detta innebär att gåvotagaren kan tillgodoräknas en eventuell värdeökning men står också risken för en eventuell värdeminskning. Dock så framgår det av samma paragraf att under vissa omständigheter så kan det vara rimligt att man avräknar en annan summa än den vid gåvotillfället. En sådan omständighet kan vara att den avlidne i testamentet skrivit hur gåvan ska värderas, allmänt så ska det göras en rimlighetsavvägning. I ert fall borde däremot detta inte vara aktuellt och förskottet på arv bör avräknas efter värdet då gåvan gavs.

När man som bröstarvinge (barn till den avlidne) har mottagit ett förskott av arv, blir man inte ersättningsskyldig i de fall då gåvan är större än den arvslott man ärver, 6 kap 4§ ÄB. Man kan däremot bli återbäringsskyldig om gåvan har getts under omständigheter som liknar en gåva via testamente, då värderas gåvan vid den tidpunkten då gåvogivaren avled, 7 kap 4§ ÄB. Att man ger en gåva under liknande former som ett testamente kan bland annat innebär att gåvogivaren varit i slutskedet av livet och givaren har kanske räknat med använda gåvan till dess. Av det som framgår av din fråga verkar det inte ha varit en sådan gåva och du bör därför inte bli återbäringsskyldig för det som överstiger din arvslott.

Här hittar du Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare