FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/12/2006

Får en lärare ta min mobil?

hej jag undrar om lärarna får ta saker som mobiler skämtleksaker osv bara för att det stör på lektionen och säga att man ska få tillbaks den nästa dag?

Lawline svarar

En lärare får inte ta din mobil eller något annat som tillhör dig. Ett sådant tagande som du talar om är brottsligt och betraktas som egenmäktigt förfarande (BrB 8:8). Vill du veta mer om dina rättigheter som elev kan du besöka SVEA - Sveriges elevråd http://www.svea.org
Andreas HeedRådgivare