bodelning, gemensamt ägande

Hej, Vi är gifta i 21 år . Vi har gemensamt bankkonto och ett gemensamt hus 50/50. Om vi skiljar oss får vi behålla samma konto och huset som två enskilda individer. ? Dvs inte som ett gift par men som två vänner som kom överens om det ? Mvh

Lawline svarar

Hej,

I samband med skilsmässa måste en bodelning göras. Att en bodelning görs innebär i korthet att det klarläggs vad som är giftorättsgods och att giftorättsgodset sedan delas lika mellan er så att ni var och en som individer äger ert eget. Om ni sedan väljer att fortsätta äga huset tillsammans (dvs. ingen köper ut den andra) och så vidare så är det upp till er att komma överens om det.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare