FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/01/2013

Är en polis skyldig att visa sin polislegitimation vid förfrågan av privatperson?

Hej! Måste en polisman uppge sitt namn och visa leg om en privatperson frågar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Enligt 4 kap 15 § polisförordningen (se: https://lagen.nu/1998:1558) skall en polis under tjänstgöring ha med sig tjänstekort för polisman (polislegitimation) om inte särskilda skäl ger anledning till något annat. Det finns däremot ingen författningsreglerad skyldighet som stadgar att en polis är skyldig att uppvisa polislegitimationen om någon ber om det. Dock står det i 4 kap 1 § Polisförordningen att polisen ska uppträda "hövligt, hänsynsfullt och med fasthet samt iaktta självbehärskning och undvika vad som kan uppfattas som utslag av ovänlighet eller småaktighet." Polisens värdegrund ger därmed stöd för att en polisman i normalfallet bör visa upp sin legitimation när någon ber om det. Även genom uttalanden från Justitieombudsmannen framgår det att en polis i princip är skyldig att lämna erforderliga uppgifter för att styrka sin ställning som polis.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare