Två böter på två månader - risk för återkallat körkort?

Hej jag har två böter på två månader en för obesiktigat en för ingen registreringsskylt, men då ett tag efter var jag med om en trafik olycka med lastbilen körde raktfram i en t korsning pga halka och tippade lastbilen, men nu nästan två månder efter ska jag få böter för att jag inte stannade vid stop skylten. min fråga är hur blir det med mitt körkort nu? blir det återkallat.mvh Magnus

Lawline svarar

Hej Magnus!

Reglerna om återkallelse av körkort och körkortstillstånd hittar du i Körkortslagen (1998:488) och Körkortsförordningen (1998:980).

Transportstyrelsen kan besluta att återkalla ditt körkort av olika anledningar. En av dessa anledningar är att du gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser. En annan anledning som gör att transportstyrelsen kan återkalla ditt körkort är att du brutit mot en viktig trafikregel, till exempel att du har kört för fort eller kört mot rött ljus.

Det finns alltså en risk för att ditt körkort kan bli återkallat, dock behöver så inte vara fallet. Om ditt körkort blir återkallat beslutar Transportstyrelsen om en spärrtid, alltså så lång tid körkortet ska vara återkallat. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år.

Du kan överklaga körkortsåterkallelsen till förvaltningsrätten.

Lycka till!

Lisa SennerbyRådgivare