Återkallelse av körkort på grund av grov rattfylleri

Hej! jag blev av med mitt körkort för en månad sen när jag skulle flytta bilen en bit för grov rattfylla visade 0,80 i utblåset hos polisen men blodprovet visade 1,07 i promille, för detta blev jag av med körkortet i två år. Har haft körkortet i ett år och aldrig blivit straffat för något innan. Tänkte överklaga men är det lönt, tycker två år var lång tid.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Jag ska försöka att svara tydligt.

Då din alkoholkoncentration vid förevarande situation uppgick till minst 1,0 promille i blodet respektive 0,50 milligram per liter i utandningsluften så har du gjort dig skyldig till grovt rattfylleri enligt 4 § st.1 samt 4 a § st.1 p.1 Lag (1952:649) om straff för vissa trafikbrott. Påföljd vid grovt rattfylleri är återkallelse av körkortet enligt bestämmelsen i 5.kap 1 § st.1 samt 5.kap 3 § st.1 p.1 körkortslagen (1998:488). Återkallelsen eller den s.k spärrtiden kan bestämmas till lägst en månad och högst tre år, se 5.kap 6 § körkortslagen. Din återkallelse om två år har sin grund i dels att en spärrtid för ett grovt brott ska uppgå till minst 1 år 5.kap 6 § körkortslagen, dels att det återstod ett år av din prövotid på körkortet 3.kap 18 § körkortslagen. Således är återkallelsen om två år förenlig med att brottet var grovt (1 år) samt att det återstod ett år kvar av prövotiden (1 år) vid tidpunkten för brottet (totalt 2 år).

Jag hoppas att du har fått någorlunda klarhet kring bakgrunden till transportstyrelsens beslut i ditt ärende. Jag önskar dig lycka till och om du har fler funderingar alternativt följdfrågor i aktuellt fall är du självklart välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,
Essie Malkoc
Essie MalkocRådgivare