Möjlighet att få ett avslag om taxilegitimation upphävt.

Hej! Sökte tillstånd för taxilegitimation hos Transportstyrelsen, fick avslag p g a jag blivit dömd tidigare, olaga hot, 2år villkorligt+5 000 kr. Domen är överklagad men inte fått svar än. Transportstyrelsen lämnar inte någon tillstånd i minst ett år. Jag har aldrig blivit dömd tidigare, nu undrar jag: hur kan de neka mig tillstånd så länge? Hoten, verbalt, var riktade mot en dagismamma som misshandlade min son, vi tog henne på bar gärning. Hon fick inget straff, jobbar kvar på samma dagis, för enligt domaren så fanns det inga vittnen till händelsen. Vi, 3 personer, räknades inte som vittnen!!

Lawline svarar

Hej! Taxilegitimation regleras i taxitrafiklagen. I 3 kap 8 § denna lag står det att om en ansökan avslås på grund av att den sökandes laglydighet inte anses vara god nog får en tid mellan sex månader och fem år ställas upp under vilken taxilegitimation inte får godkännas. Ett år är alltså efter omständigheterna en relativt kort tid. Enligt 6 kap 1 § kan beslutet överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Denna överklagan ska lämnas in inom tre veckor från det att du fick del av beslutet. Om din överklagan av olaga hotdomen leder till att du frias bör ett överklagande av beslutet om taxilegitimation godkännas. Skulle du bli frikänd efter denna tidrymd kan det eventuellt finnas möjlighet att trots hindret få en ansökan om taxilegitimation godkänd då du i så fall inte längre skulle brista i kravet på laglydighet. Skulle du dock inte bli frikänd från domen är det inte sannolikt att du kan göra något annat än att vänta tills ett år har gått.
Lawline RådgivareRådgivare