Adoption och faderskap

Hej, har en "halvbror" som min pappa fick 1953 men som pappa alltid tvivlat på är hans son. Han har samma efternamn som sin styvfar( som nu är död) men vi vet inte om han är adopterad. Kan man ta reda på det utan hans vetskap? Annars vill vi kolla med DNA. Hur går vi tillväga då? Om han är adopterad behövs väl inte DNA test och han ärver väl inte min pappa?

Lawline svarar

Hej! Så som jag förstår din fråga är du bland annat osäker på om din "halvbror" är adopterad av dennes styvfar och om det går att ta reda på huruvida så är fallet. Adoptioner registreras i folkbokföringsregistret. Uppgifter i folkbokföringen är normalt sett offentliga men kan i vissa fall (då de anses som känsliga) beläggas med sekretess. Detta gäller bland annat adoption vilket får till följd att det endast är den som uppgifterna gäller, dvs din halvbror som kan begära ut dessa (se http://www.skatteverket.se/omskatteverket/omoss/offentligauppgifter/begarautpersonuppgifter.4.5fc8c94513259a4ba1d800038518.html). Skulle din halvbror vara adopterad av styvfadern så ärver han styvfadern och förlorar härmed också arvsrätten från sina biologiska föräldrar (se 4:8 föräldrabalken samt 2 kap ärvdabalken). I annat fall ärver man sina biologiska föräldrar. Du nämner vidare att din far är osäker på huruvida din styvbror är hans biologiska son. Om din far är osäker på huruvida din halvbror är hans biologiska son har han möjlighet att väcka talan härom för att eventuellt häva faderskapet om så inte är fallet (se 3:1 föräldrabalken). Vinner han framgång här upphävs faderskapet och din styvbror kommer då inte ärva din far. Som nämnts ovan kommer han i vilket fall inte ärva din far om det visar sig att han är adopterad. Hoppas att detta svar gav ledning och klarade ut vissa frågetecken. Lycka till!
Maria LindgrenRådgivare