Fördelning av arv mellan halvbror och brorsbarn

Har en farbror som avlidit, hans helbröder (bl.a min far) är båda avlidna, det finns en halvbror på moderns sida. Hur fördelas arvslott? Delas ev arv lika mellan mig och halvbrodern? eller är det jag som är arvinge? Brodern är särkullsbarn på moderns sida, hon är död och arvskifte är gjort, således finns inga kvarvarande krav från det dödboet

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag utgår i mitt svar från att det inte finns några bröstarvingar (dvs barn, barnbarn etc) till arvlåtaren. Jag utgår även ifrån att arvlåtarens far inte är i livet. Om han är i livet ärver han 1/2 av arvet. Skulle brodern, som är utöver din far och din farbror som nyligen avlidit, ha bröstarvingar så är även de arvtagare. Jag har inte beaktat den omständigheten i svaret nedan. I detta fall, då en avliden inte har bröstarvingar, så ärver arvlåtarens föräldrar. De tar lika lott, vilket innebär att de ärver hälften var. När en förälder gått bort i en sådana situation så ärver dennes barn, dvs den avlidnes syskon. Halvsyskon tar lika lott med helsyskon. Det innebär att modern i detta fallet skulle ärvt 1/2 av arvet, vilket istället du och halvbrodern får dela på. Utöver det ärver även du din farfars del. Denna del har inte halvbrodern rätt till eftersom han inte är arvsberättigad efter din farfar då han inte är hans avkomling. Sammanfattningsvis betyder det att du ärver 3/4 ( 1/4 från din farmor och 2/4 från farfar) och halvbrodern ärver 1/4. Regler om vem som ärver och i vilken ordning återfinns i 2 kapitel 1-3§§ Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637. Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
okänd okändRådgivare